På Stjernebjerget i Ramallah og omliggende landsbyer går rehabilitering, genoptræning, undervisning og arbejdsprøvning op i en højere enhed.
Af Ranya Karam, centerleder
Den inkluderende børnehave leverer en bred vifte af ydelser, der skal fremme små børns udvikling, både egenomsorg og kognitive, fysiske, adfærdsmæssige, sociale og sproglige færdigheder. Initiativerne er skræddersyet til at imødekomme børnenes forskellige behov.
I børnehaven deltog 16 børn (8 drenge og 8 piger) mellem 3 måneder og 6 år. Børn uden handicap modtog førskoleundervisning og grundlæggende udviklingsstøtte op til 4-års alderen. For børn med handicap blev tilbuddet udvidet indtil 6-års alderen. Blandt deltagerne havde 7 børn (5 drenge og 2 piger) intellektuelle handicap og modtog målrettede indsatser for at forbedre deres læring- og udvikling.
Skoleuddannelsesprogrammet fokuserer på at forbedre den holistiske udvikling af børn med intellektuelle handicap. I 2024 arbejdede teamet intensivt på at i alt 40 børn lærte at begå sig i hverdagen og udvikle deres kognitive færdigheder. 28 drenge og 12 piger fik støtte gennem et struktureret program, skræddersyet til deres individuelle behov. Der blev fulgt op på hvert barns fremskridt ved hjælp af vurderingsskemaer og personlige planer, hvilket sikrede, at deres specifikke udviklingsmål blev opfyldt. I samarbejde og koordinering med det palæstinensiske undervisningsministerium er der planer om delvist at integrere 3 drenge med intellektuelle handicap i forskellige almindelige skoler i anden halvdel af 2024.
Erhvervsuddannelsesprogrammet gav rehabilitering, uddannelse og arbejdsprøvning til 38 personer med intellektuelle handicap i 2024, heraf 26 mænd og 12 kvinder i alderen 14 til 40. Målet er, at skabe erhvervsuddannelse og beskæftigelsesmuligheder på det palæstinensiske arbejdsmarked for personer med handicap.
I 2024 opnåede teamet betydelige milepæle, herunder sikring af betalte praktikpladser for 6 personer med handicap, facilitering af gæstfrihedstræning for 11 personer, og ansættelse af 1 ung mand med handicap på en erhvervsuddannelse. Derudover var 7 unge med handicap ansat inden for Stjernebjergets egne faciliteter, hvor de bl.a. arbejdede med landbrug, rengøring, køkkenopgaver og hjælp i klasserne.
Terapi- og støtteprogrammer: Stjernebjerget har generelt ydet omfattende terapi- og støtte for at fremme den positive udvikling af alle centrets personer med handicap, det være sig fysioterapi, taleterapi eller ergoterapi. Samtidig har deltagerne modtaget såkaldt psykosocial støtte på områder som seksuel bevidsthed og beskyttelse mod misbrug og vold. Derudover kunne deltagerne være med i aktiviteter som kunst, musik, sport, yoga, drama, akrobatik og traditionel dans (Dabkeh), hvilket fremmer både personlig vækst og kreative udtryksformer.
Miljø- og udviklingsnetværk: Star Mountain Environmental and Developmental Hub blev etableret i slutningen af 2023 for at udvikle en generation af socialt bevidste og bemyndigede individer fra marginaliserede grupper, herunder børn, unge, kvinder og personer med handicap. Siden begyndelsen af 2024 har Hub støttet 900 deltagere og givet dem mulighed for at engagere sig i samfundsinitiativer og modtage træning med det formål at styrke dem både fysisk og psykisk. Ved at fremme et sikkert og understøttende miljø for kapacitetsopbygning er netværket afgørende for udviklingen af deltagere gennem følgende projekter:
Medborgerskabsprojekt: I samarbejde med 6 lokalråd etablerede Stjernebjerget børneklubber 6 steder. Her uddannede vi 233 børn i kerneprincipperne for godt medborgerskab, herunder ærlighed, respekt for andres rettigheder, ansvarlighed, selvhjælp, respekt for loven, fædrelandskærlighed og miljøbeskyttelse. Stjernebjerget dannede også såkaldte ”selvfortalergrupper” for 71 personer med handicap og 50 af deres familiemedlemmer for at øge bevidstheden om handicaprettigheder. Desuden trænede vores team personalet i Ramallah Kommune i handicaprettigheder og vigtigheden af at integrere disse rettigheder i kommunale opgaver. Det sker efter en manual om inddragelse af personer med handicap, som tidligere er udviklet i samarbejde med kommunen.
Projekt Positivt Ungdomsengagement fokuserede i 2024 på at engagere børn, unge og kvinder, herunder personer med handicap, og nåede i alt 680 deltagere. Projektet var designet til at adressere de underliggende faktorer, der ofte fører unge mennesker hen imod negativ adfærd, og give dem de nødvendige værktøjer og færdigheder til at navigere mere positivt i livets udfordringer. Gennem en række workshops hjalp projektet deltagerne med at udvikle væsentlige livsfærdigheder og samtidig fremme en følelse af fællesskab og tilhørsforhold. Et af de vigtigste mål med projektet var at skabe et netværk af relationer mellem unge og lokale organisationer og institutioner, der kan understøtte deres vækst og udvikling. Ved at styrke disse forbindelser havde projektet til formål ikke kun at forbedre deltagernes personlige og sociale færdigheder, men også at uddybe deres samspil med disse institutioner, hvilket i sidste ende styrker dem til at være mere aktive, ansvarlige medlemmer af deres lokalsamfund.