’Søndagsskolen er fundament for kirke og samfund’

Fremtidens ledere går i søndagsskole lige nu. Derfor er det vigtigt at give søndagsskolelærere gode pædagogiske værktøjer, mener søndagsskoleleder i Tanzania.

– Søndagsskolen er et vigtigt fundament for kirken, siger Asia Bakari Msigiti, der leder Brødrekirkens søndagsskolearbejde i Tanzanias Rukwa-provins.

Når børnene allerede i søndagsskolen lærer Gud at kende, får vi nogle gode præster i fremtiden, tilføjer hun.

Men det er ikke kun kirken, der får gavn af søndagsskolerne:

– Vi får gode samfundsledere, skolelærere, læger og en masse mennesker, som har fået Guds ord indpodet i deres hjerter. De vil ikke svigte Gud, men holde sig til hans ord, fordi de har ærefrygt for Gud.

Asia Msigiti har selv undervist i søndagsskole siden 2018. Den erfaring deler hun nu med søndagsskoleledere og -lærere i provinsens 330 sogne.

Brug for pædagogiske værktøjer

Visionen er klar. Det samme er passionen. Derfor er hun hurtig til at efterlyse et kompetenceløft for alle sine medarbejdere.

Vi leder og underviser alle sammen ud fra vores egne erfaringer. Det bliver ofte blot noget, vi er vant til at gøre. Så vi har virkelig brug for mere viden, siger hun.

For selv om søndagsskolelærerne godt nok mødes til seminarer i provinsens seks provstier, handler de mest om planlægning. De mangler simpelthen pædagogiske værktøjer. Men har dog fået fat i det væsentligste:

– Vi besøger familierne og undersøger, hvilke glæder og udfordringer, de har. Derefter tilrettelægger vi undervisningen efter børnenes behov. Men ud over det, bruger vi bare vores egne erfaringer.

Opdeler børnene i klasser

Har i problemer med at børn forstyrrer undervisningen?

– Det kan ske, men vi undgår det ved at samle dem i mindre klasser. Vi inddeler dem i forskellige aldersgrupper, så de ikke forstyrrer hinanden. Hver aldersgruppe skal undervises på deres eget niveau. De mindre børn skal have meget leg; de ældre kan bedre koncentrere sig. Vi har særlige klasser for de børn, der lige er begyndt i skolen.

Hvilke udfordringer har søndagsskolerne lige nu?

– Vi mangler først og fremmest flere medarbejdere. Når vi besøger kirkerne ude i landsbyerne, opdager vi, at der også er udfordringer med at skaffe mad nok.

Køber mad til børnene

Folk er fattige og knokler for at overleve. Børnene må også arbejde for at skaffe mad på bordet, fortæller Asia Msigiti.

– Derfor kommer mange af børnene ikke i søndagsskole. Selv om familierne gerne vil sende deres børn afsted, bliver det ikke til noget.

Det hænder, at et barn kommer i søndagsskole uden at have fået morgenmad derhjemme, fortæller Asia Msigiti.

– Så sidder drengen eller pigen bare ganske stille henne i et hjørne. En af medarbejderne smutter så ud i byen for at hente en ”nsazi” (en bolle bagt i friture-red.), for at hjælpe barnet, så han eller hun kan tage undervisningen til sig. 

Kurser på ønskesedlen

Vi har virkelig brug for flere medarbejdere, gentager Asia. – Derefter er det en udfordring at give dem læring. Det ville være skønt med et kort undervisningsforløb på 3-6 måneder, hvor de kunne lære, hvordan man underviser og leder en søndagsskole.

– Mange søndagsskolelærere gør virkelig en god indsats. Problemet er bare, at deres egne erfaringer ikke er nok. De har brug for mere viden, så de kan udvikle børnearbejdet og virkeliggøre det kald, som Gud har givet dem, slutter Asia Msigiti.