Ansar Quran står i spidsen for et projekt fra Brødremenighedens Danske Mission i de palæstinensiske selvstyreområder. Projektet motiverer forældre til at sende deres børn med udviklingshæmning i skole.
I Abu Qash tæt på Ramallah i de palæstinensiske selvstyreområder ligger en lille oase: Stjernebjerget. En oase er den i betonørkenen, fordi bjerget er hjemsted for Stjernebjergets Rehabiliteringscenter, og fordi centrets 30 medarbejdere er dedikerede til opgaven at hjælpe 90 børn og unge med handicap til at udleve deres fulde potentiale.
En af dem er Ansar Mazen Quran, der er psykolog og nu også inklusionskonsulent for 30 skoler omkring Ramallah. Erfaringerne fra Stjernebjerget skal nemlig ud og arbejde, så skolerne integrerer elever med handicap i almindelige skoleklasser. Hun har arbejdet på centret i 3 år og kordinerer skolekontakten med Rabiha Jouda og Abeer Hamad, så de følger op på 10 skoler hver.
– Jeg nyder at arbejde med mennesker med handicap, begynder Ansar – ikke fordi hun skal, men fordi det er sådan det er. Allerede på universitetet arbejdede hun frivilligt med personer med handicap.
’Jeg elsker børn med autisme’
Efter en bachelor i psykologi engagerede hun sig i det palæstinensiske rådgivningscenter, der hjælper personer med adfærdsforstyrrelser og de, der udøver mobning. Senere arbejdede hun i seks år specifik med børn på autismespektret
– Jeg elsker at arbejde med børn, der har autisme! De er så dejlige, jeg har bare lyst til at kramme dem, erklærer hun spontant og fortæller, at det var derfor hun tog en kandidatuddannelse i specialpædagogik.
Det palæstinensiske uddannelsesministerium har allerede en plan om at inkludere børn med handicap i skoleklasserne. De fleste er børn med autisme. Men da Stjernebjerget præsenterede en plan om at udvide spektret og inkludere børn med alt fra indlæringsvanskeligheder til Downs syndrom, blev der indgået en aftale, og et forståelsespapir blev underskrevet.
Danmark støtter inklusion i skoler
Skolesystemet havde alle de gode intentioner, men det var svært at holde på elever med handicap. De droppede ud, bl.a. fordi børnene i familie og samfund er stemplet som mindre værd og derfor gemmes væk.
Ansar og de andre inklusionskonsulenter måtte ud i hjemmene, finde dem og hjælpe dem tilbage i skole igen.
Det projekt er nu i fuld gang med støtte fra Danida gennem CISU – Civilsamfund i Udvikling – og Brødremenighedens Danske Mission.
Dette er blot en af flere artikler, som journalist Svend Løbner skriver fra en reportagerejse i de palæstinensiske selvstyreområder den 5.-9. juni. Artiklerne publiceres i flere medier herhjemme.
Ansar Quran kan man læse mere om her i Netmagasinet Sameksistens.